It's about workflow and especially dramaturgical questions that arise when using 3D audio across genres like film, music, theater and XR. 3D audio technologies (e. g. binaural / ambisonics) are becoming more low-threshold these days, and Dolby Atmos seems to be manifested as the new industry standard. What does it mean to address your content and stories in 3D audio to a wide audience? In their long-term project SOUNDDRAMATURGIEN Felix Kruis, Julian Kämper and Dominik Breinlinger deal with 3D audio technologies and their potentials in the arts.
They bring together their own experimental setups, scientific research and discourses as well as artistic projects to question them to which criteria they apply spatial-acoustic phenomena and 3D audio technologies. In doing so, they are always accompanied by the key question: how is acoustic space used as a narrative parameter, i.e., beyond the effect of immersion, it forms its own dramaturgical component within an artistic work.
Julian Kämper is a musicologist and dramaturge. He writes his doctoral thesis, publishes and teaches mainly on contemporary music forms. In collaboration with interdisciplinary artists, he designs body-related and site-specific forms of presentation. He works as a freelance journalist and feature author for public radio.
Dominik Breinlinger (* 1992) is a graduate sound engineer and lecturer for audio at the SAE Institute Munich. He specializes in spatial audio and Dolby Atmos in terms of production and perception. Among other things, he works as a freelance mixing and recording engineer in the fields of music, film and advertising.
»Sounddramaturgien« Immersion – und darüber hinaus.
Es geht um Workflow- und vor allem dramaturgische Fragen, die sich bei der Anwendung von 3D-Audio stellen - und wir denken gattungsübergreifend für Film, Musik, Theater und XR. Die technischen 3D-Audioverfahren (binaural / Ambisonics) werden heutzutage niederschwelliger, Dolby Atmos wohl zum neuen Industriestandard. Was bedeutet es, seine Inhalte und Geschichten in 3D-Audio an ein breites Publikum zu richten? In ihrem Langzeitprojekt SOUNDDRAMATURGIEN befassen sich Felix Kruis, Julian Kämper und Dominik Breinlinger auf künstlerisch-forschende Weise mit 3D-Audiotechniken und deren Potenzialen in den Künsten.
Julian Kämper (* 1989) ist Musikwissenschaftler und freischaffender Dramaturg. Er promoviert, publiziert und lehrt schwerpunktmäßig zu zeitgenössischen Musikformen. In Kollaboration mit interdisziplinär arbeitenden Künstler:innen entwirft er themen- und raumspezifische Präsentationsformen. Als freier Autor ist er für den öffentlich-rechtlichen Rundfunk tätig.
Dominik Breinlinger (* 1992) ist diplomierter Toningenieur und Lehrbeauftragter für den Fachbereich Audio am SAE Institut München. Er spezialisiert sich auf Spatial Audio und Dolby Atmos und ist in diesem Themenfeld als Lecturer tätig. Er arbeitet u.a. freiberuflich als Mixing- und Recordingengineer in den Bereichen Musik, Film und Werbung.